איך לנהל נכון וביעילות את הרגשות בלי להתפרץ בכעס במיוחד בימי ההסגר עקב הקורונה

בזמן של מתח ולחץ, דאגה וחוסר אונים בכלל ובמצב של משבר כזה מטלטל, כמו שכולנו עוברים בימים אלו, השהייה ביחד עם המשפחה במקום סגור בבית יכול להיות מצד אחד, כייפי ומהנה, להרגיש מקרוב ולהכיר עוד יותר לעומק את בני המשפחה, לבלות ביחד ולהעביר את הזמן בנעימים, ולעשות דברים, שאולי לא עשיתם אף פעם או לא עשיתם מזמן ומצד שני, זה יכול להיות סיר לחץ שיש בו הצפה של רגשות קשים ולפעמים, בלתי נסבלים שקשה לשאת אותם ביחד בבת אחת, בנוסף לדאגה לבריאות שלנו ולשלומם ורווחתם של בני משפחתנו ולדאגה הכלכלית לפרנסה ולמקור המחיה, למקום העבודה והם מחפשים תיעול וערוץ של שחרור ופורקן.

הרגשות שמתחת לכעס

חשוב להזכיר לעצמנו שוב ושוב שהמצב כרגע הוא אומנם מצב מורכב ומאתגר, לפיו על הרבה חלקים ממציאות חיינו החשובה אין לנו שליטה אבל על איך אנחנו מנהלים את חיי  היומיום שלנו בתוך הבית במהלך הסגר תלוי בנו , בזווית הראיה והפיסה שלנו את המצב ובתגובה ההתנהגותית שלנו בהתמודדות עם המשבר תוך כדי לקיחת אחריות על עצמנו ועל הבחירות שלנו.

כן, זה באמת קשה ולא פשוט, לפעמים. זה גם בסדר ליפול, להיכנס מידי פעם ללחץ, לקושי, לייאוש, לחרדה, פחד ודאגה, אבל אל תילחמו ברגשות שלכם, מחד, תנו לעצמכם רשות להיות שם זמן מה כי זה בסדר וטבעי להרגיש כך במצב כזה אבל אל תישארו במקם הזה זמן רב, מאידך.

תיקחו את הזמן להיות מחוברים לרגשות שלכם ואח”כ תעשו דברים שמרגיעים אתכם, וצאו מהמצב בצורה יזומה ואקטיבית ושימו בצד את הדאגות לדברים שכרגע אין לכם שליטה עליהם כי ממילא אין לכם מה לעשות ואין לכם כרגע אפשרות לשנות את פני הדברים כמו העובדה שצריך להיות ביחד בבית בסגר. זה כבר לא תלוי בכם. תתמקדו במציאות שנמצאת בשליטתכם וזה במיוחד היכולת שלכם לזהות ולבטא את הרגשות שלכם בצורה ישירה וגלויה.

לפעמים, הדרך האוטומטית התגובתית שלנו, במיוחד במצב שאנחנו מרגישים סכנה ואיום על ביטחוננו ושלומנו ושלום היקרים לנו, היא לפרוק מהר את הרגשות החוצה כדי להשתחרר מהרגשות הקשים אבל כשלא יודעים איך לעשות את זה נכון או משהו חוסם אותנו מלבטא את הרגשות שלנו בצורה ישירה, גלויה ופתוחה זה עלול להיות פרץ של צעקות, קללות, דיבור לא יפה, מעליב ופוגע, ואיבוד שליטה שמפחיד את האחרים, גם ככה תחושת הביטחון שלנו התערערה כיום ולהתנהל בצורה לא יעילה עם הצפת הרגשות שלנו בצורה של התפרצויות כעס והתקפי זעם זה מערער עוד יותר את מרחב הביטחון המשפחתי במערכות היחסים בבית בין כל המשפחה ואת תחושת הביטחון האישי של כל אחד ואחד מבני המשפחה.

לכן, היום אני רוצה להציע לכם דרך יעילה וטובה להשתחרר מהרגשות הקשים שעולים במיוחד בימים אלו והיא להיות מגדלור – לבטא את הרגשות שלכם בצורה גלויה וישירה והכי אמיתית ואותנטית בלי להפוך אותם לכעס. זו לא חולשה לבטא רגשות. להיפך, זה חוזק. כשאנחנו מבטאים את הרגש האותנטי הראשוני שלנו, אנחנו, למעשה, נותנים לו ערוץ לשחרור ופורקן ויוצרים לעצמנו הקלה ולא הופכים אותו לעצבים ולכעס ובטח לא להתפרצות כעס ומריבות מיותרות. דבר שני, אנחנו נותנים ביטוי אמיתי למה שאנחנו מרגישים ונותנים לאחרים להבין אותנו באמת. שלישית, בגילוי ישיר ופתוח של הרגשות, אחרים יכולים להקשיב לנו באמת כי אם כועסים ומתפרצים על אחרים בכעס, הם מפסיקים להקשיב ועסוקים רק בהתגוננות מפני ההתקפה עליהם ומתרחקים או שהם מתקיפים חזרה ונוצרת מריבה (Fight or Flight) .  והדבר הרביעי והכי חשוב הוא שכשהאחרים מבינים ורואים מה באמת אנחנו מרגישים בלי לפחד, הם יכולים לתת לנו את מה שאנחנו זקוקים לו מהם, כמו קירבה ואינטימיות, אמפטיה, הזדהות, חמלה, אכפתיות, דאגה, משענת, הכלה, קבלה, תמיכה וחום.

כשתבטאו את הרגשות שלכם בצורה אמיתית ולא תהפכו אותם לכעס לא רק תקלו על עצמכם אלא תשמשו מודל ודוגמא לילדים שלכם וכך גם תשמרו על יחסים טובים עם כל הסובבים אתכם במיוחד היקרים לכם ביותר.

אתם מוזמנים גם לצפות בסרטון החדש שהכנתי “איך לנהל נכון את הרגשות בלי להתפרץ בכעס?” לצפייה לחצו על הקישור הבא 

https://youtu.be/OCqETSiFMLg

תגובות פייסבוק

תגובות

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *